Raportare pentru ONG-uri

In cadrul ultimului webinar din 2014 din proiectul ”Educatie Financiara pentru ONG-uri”, am invitat-o pe Roxana Colisniuc, CSR Officer ING Bank, sa ne raspunda la cateva intrebari despre cereri de finantare, proiecte si greseli de evitat. Am vrut sa aflam ce inseamna ”Raportare financiara pentru ONG-uri”, din perspectiva responsabilului de CSR. Iata mai jos un rezumat al celor mai importante idei, prezentate in prima parte a webinarului care a avut loc pe 27 noiembrie 2014.

Cum scrii o cerere de finantare?

Daca cererea de finantare nu este trimisa ca urmare a unei competitii de proiecte, atunci ea trebuie sa prezinte succint (3 paragrafe) urmatoarele informatii:

  1. Nevoia pe care acel proiect o adreseaza.
  2. Ce isi propune sa faca, efectiv, acel proiect.
  3. Unde se va desfasura, in ce perioada, cine sunt beneficiarii si cati sunt.
  4. Cum va poate sprijini finantatorul? Daca aveti nevoie de bani, specificati suma. Daca aveti nevoie de resurse materiale, de expertiza sau serviciile finantatorului, mentionati acest lucru.

Sfat! Setati-va asteptarile in privinta unei parteneriat inceput in acest fel. Sunt necesare discutii interne care pot dura multe zile sau luni.

Pasii esentiali in trimiterea unei cereri de finantare

  1. Verificati daca proiectul pentru care cereti finantare se incadreaza sau se apropie de ariile de interes, domeniile pe care finantatorul le sustine.
  2. Aflati cine este persoana responsabila de sponsorizari. Trimiteti email-ul unei singure persoane (recomand trimiterea unui email, nu a unei scrisori sau a unui fax)
  3. Follow-up! Sunati persoana careia i-ati trimis emailul la 2 – 3 zile dupa. Nu solicitati o intalnire, chiar daca aceasta este intr-adevar pasul II in stabilirea unui parteneriat. In acest moment important este sa aflati daca emailul a fost vazut si daca are toate detaliile necesare.

La ce se uita un finantator cand analizeaza o cerere de finantare ?

  1. Proiectul sa corespunda ariilor de interes ale companiei si sa fie relevant.
  2. Bugetul proiectului (partea ce urmeaza a fi finantata) sa reprezinte in special costuri directe de proiect (nu chirie spatiu organizatie, nu salariu contabil etc).
  3. Organizatia sa aiba experienta in implementarea de proiecte.
  4. Transparenta organizatiei: existenta unui site / raport anual cu date financiare.

 

Cele mai frecvente greseli pe care le fac cei care lucreaza in sectorul non-profit atunci cand scriu o propunere de finantare?

  1. Nu descriu clar nevoia pe care o rezolva proiectul.
  2. Folosesc limbaj de lemn.
  3. Vorbesc despre beneficii de imagine pentru sponsor si nu de beneficiile comunitare.
  4. Cand alcatuiesc bugetul proiectului, nu estimeaza corect costurile.

 

Cand vine vorba de bugetul unei organizatii, la ce se uita un finantator?

  1. Raportul buget total / numar de beneficiar / cauza abordata
  2. Provenienta fondurilor – cat sunt finantari europene / donatii / sponsorizari
  3. Raport cheltuieli
  4. Resurse umane (parteneri externi) / investitie directa in comunitate (un finantator nu se uita doar la buget, acesta trebuie sa fie insotit de o descriere a proiectelor)

 

CSR: Raportare Financiara pentru ONG-uri from Asociatia TechSoup Romania