In editia 2014, cel de-al treilea curs online din cadrul programului ”Educatie Financiara pentru ONG-uri” a fost dedicat instrumentelor si mecanismenlor prin care o organizatie poate strange fonduri mai usor. Trainerul acestui curs a fost Camelia Mates (Asociatia pentru Relatii Comunitare), managerul platformei de donatii Donatie.ro – Unde binele capata forta!

 

10 modalitati de a strange bani pentru organizatia ta:

1. Donatiile prin SMS

In Romania se trimit anual 13 milioane de SMS-uri, tocmai de aceea aceasta metoda de fundraising are un potential foarte mare. Daca vreti sa derulati o astfel de campanie, aflati ca planul media este crucial in promovarea proiectului. Oricat ne-am dori, campaniile de donatii prin SMS nu functioneaza doar in mediul online.

Donatii prin SMS – date de pe platforma Donatie.ro

  • Iunie 2012 – Sept 2014  au fost derulate 70 de campanii de donatii prin SMS, din care 15 pentru cazuri individuale si doua campanii de donatii recurente; • Peste 5,5 milioane de lei donati;
  • Campanii reusite: Invingem Autismul (18.000 euro), UNICEF (90.000 euro), Asociatia Sfantul Nectarie Cluj – 13.000 euro

”Mesajul trebuie sa fie unul emotional, fie ca ne place, fie ca nu. Daca un mesaj nu este emotional, donatorul nu scoate telefonul sa doneze”, a spus Camelia Mates in timpul webinarului.

2. Colecte Stradale

Daca organizatia voastra se bucura de o vizibilitate buna in comunitatea din care faceti parte si puteti mobiliza un numar mai mare de mesageri ai organizatiei, atunci colecta stradala ar putea fi metoda potrivita pentru voi.

Important! ”Nu trimiteti mesageri pur si simplu, fara sa programati ceva inainte”, este sfatul oferit de Camelia Mates (ARC) celor care vor sa inceapa o astfel de campanie.

Cum crestem rata de raspuns intr-o colecta stradala?

  • Prin promovarea campaniei in presa.
  • Prin prezenta unui numar foarte mare de mesageri, in echipament.
  • Prin documente care sa ateste legitimitatea mesagerilor in locatia aleasa.

Exemplu de colecta stradala:

Grupul de initiativa din Cristuru Secuiesc a reusit sa renoveze baile termane din comunitate, printr-o colecta strada. Ei au reusit sa stranga 2000 de euro de la indivizi (600 de gospodarii), 3000 de euro de la firme locale si au obtinut donatii inkind in valoare de 5500 de euro.

Cum au reusit? Desi sunt o comunitate mica, organizatorii au avut o campanie de promovare pe radioul local. Oamenii stiau ca un mesager al cauzei le va bate la usa.

3. Debit Direct

In cazul unei campanii de debit direct veti cere donatorilor vostri o suma fixa, lunara, prin banca. Un donator completeaza un formular de donatii si banca la care are el cont va autoriza tranzactia in fiecare luna.

Pentru o astfel de campanie aveti nevoie de fundraiseri stradali si nu numai. Ca sa ne dam seama de volumul imens de munca pentru o astfel de campanie, Camelia Mates ne spune ca ”Un fundraisier bun incheie un mandat odata la doua ore”.  In plus, ea ne recomanda sa avem un buget pentru a plati fundraisierii. ”Au fost organizatii care au incercat sa faca asta (nr: fundraising) cu voluntari si nu a functionat pentru ca voluntarii se demotiveaza foarte repede, dupa primele 200 de ”NU”-uri intr-o zi”, completeaza ea.

Debit Direct in cifre:

  • Donatia medie este de 19 lei/luna
  • Rata de plata – 75% pe luna
  • Costul aproximativ de achizitie a unui donator – 80 ron
  • Doar 5% dintre donatorii romani renunta dupa primul an, comparativ cu media de 30% la nivel european
  • O campanie in care castigati 200 de donatori recurenti, dureaza cam 3-4 luni si necesita o investitie initiala de 5000 euro

”Aceasta metoda nu este indicata ONG-urilor care vor sa aiba un venit stabil maine, ci celor care vor un venit stabil peste 6 luni”, a spus Camelia Mates in cadrul webinarului.

4. Urne de Donatii

O urna de donatie amplasata intr-o locatie buna poate strange in medie 1000 de lei/luna. Marele dezavantaj al acestei metode este ca primiti bani de la donatori necunoscuti si nu puteti stabili o relatie pe termen lung cu acestia.

Sfat! Asigurati-va ca plasati urna intr-o locatie pazita. Daca vi se fura bani din urna sau cutia voastra de donatii este sparta de 2-3 ori pe luna, veti avea pierderi mai mari decat castiguri (o urna costa in medie 20-30 de euro).

5. Direct Mail

Aceasta metoda de a stange bani presupune sa trimiti scrisori catre un numar foarte mare de potentiali donatori, carora sa le cereti o donatie. ”Rata de raspuns in Romania este de 2% si este considerata o rata buna. In tari mai avansate ca noi acest procent a inceput sa scada si se considera ca 1% este o rata buna”, a spus Camelia Mates, managerul platformei Donatie.ro, in cadrul trainingului online.

Sfaturi pentru incepatori:

  • Utlizati un limbaj obisnuit, cu un mesaj corect formulat
  • Utilizati o baza de date corecta – rata de raspuns este direct proportionala
  • Trimiteti scrisori atat la persoane fizice cat si la firme

6. Evenimente de Atragere de Fonduri

Balurile, concertele, evenimentele in aer liber, intrecerile sportive, licitatii sau tombole, toate sunt o modalitate buna de a strange fonduri si pot mobiliza o intreaga comunitate. Organizarea unui astfel de eveniment necesita insa un efort foarte mare. ”Asigurati-va ca va acoperiti toate costurile de organizare inainte de eveniment”, ne sfatuieste Camelia Mates (Asociatia pentru Relatii Comunitare).

7. Peer to Peer Fundraising

Peer to Peer Fundraising este o metoda de fundraising care iti transforma sustinatorii actuali in fundraiseri pentru cauza ta. Aceasta metoda creste implicarea donatorilor, creeaza o comunitate si rata de raspuns poate fi foarte mare.

Oamenii vor accepta sa se alature evenimentului vostru daca acesta este:

  • Dinamic – Alergi, aplauzi, strigi
  • Neconventional – Te simti bine si faci bine
  • Bazat pe incredere – A ta in organizatie si a prietenilor in tine
  • Informal – Implica familia, prietenii si colegii
  • Social – om in om, vorba-n vorba, link in link
  • Personal – TU esti eroul, TU esti magnetul

 8. Sponsorizari de la companii

Daca vreti sa cereti o sponsorizare de la o companie, indentificati mai intai persoana de decizie din companie si stabiliti o intalnire personala. Documentati-va inainte de intalnire, folositi un limbaj uman si stabiliti de ce anume aveti nevoie. Ideal ar fi ca organizatia voastra sa aiba un obiectiv comun cu cel al companiei de la care cereti un sprijin material.

  • Donatiile se pot deduce din impozitul pe profit al companiei

 9. Donatii Salariale

Sunt donatii facute de salariati ai companiilor, direct de pe statul de plata si sunt de obicei dublate de angajator. Incercati sa ajungeti la o persoana de decizie din companie care v-ar putea facilita accesul catre angajati.

10. Cultivarea donatorilor

Este important sa comunicati cu donatorii vostri si sa aveti o strategie in acest sens. Desemnati o persoana care sa se ocupe de acest lucru si construiti o strategie de comunicare constanta, pe canale potrivite care sa nu fie deranjanta pentru donator.

  • Costa 2 lei sa atragi 1 leu de la un donator nou;
  • Costa 0.2 lei sa atragi 1 leu de la un donator existent;

Despre trainer:

Camelia Mates a oferit toate aceste informatii in cadrul webinarului ”Instrumente si Mecanisme de Strangere de Fonduri pentru ONG-uri”, organizat de TechSoup, cu sprijinul ING Bank, in cadrul programului ”Educatie Financiara pentru ONG-uri” 2014.

 

Prezentarea sustinuta de Camelia Mates in timpul webinarului este disponibila mai jos:

Instrumente si Mecanisme de Fundraising pentru ONG-uri from Asociatia TechSoup Romania