Transparenta este oglinda increderii si a asteptarilor mutuale dintre un finantator si o organizatie neguvernamentala. Stabileste inca de la bun inceput care sunt obiectivele fezabile ale proiectului si ce-ti doresti sa obtii de la un finantator. Pornind de la o relatie bazata pe incredere, iti va fi mult mai usor sa stabilesti o relatie pe termen mediu si lung.

TOP 10 Asteptari din partea finantatorilor

  1. Sa le fie prezentat deschis scopul si obiectivele urmarite in proiect, pentru a fi cat mai simplu de identificat compatibilitatea acestora cu posibilul proiect finantat. Transparenta, mai ales in faza incipienta, creeaza incredere si respect mutual.
  2. Sa inteleaga puterea de implicare a ONG-ului pe diversele activitati, altfel cerintele legate de transparenta este posibil sa fie peste capacitatea de gestionare a acestuia (ex. Nivelul de detaliu al unui raport anual de activitate).
  3. Interlocutorii prezenti la intalnire sa fie pregatiti si sa se documenteze inainte asupra temei proiectului.
  4. Sa le fie prezentata viziunea ONG-ului asupra modului in care obiectivele acestora se completeaza cu cele ale finantatorului. Atentie, nu este necesar ca ele sa fie identice!
  5. Sa inteleaga nivelul de implicare necesar al companiei pe care o reprezinta (pasiv, activ).
  6. Sa le fie mentionate eventualele ingrijorari ale reprezentantilor ONG cu privire la proiect sau la relatia cu organizatia. Acest punct nu reprezinta o slabiciune, desi este adevarat ca formularea trebuie aleasa cu grija.
  7. Sa existe o strategie si regularitate a comunicarii dintre cele doua parti pe perioada desfasurarii proiectului. Un status regulat al proiectului pe parcursul desfasurarii lui ar fi apreciat.
  8. Sa existe stabilite livrabilele si termenele limita.
  9. ONG-urile sa fie deschise catre critici constructive, sugestii, idei noi.
  10. ONG-ul partener sa nu aiba riscuri reputationale.

Cateva asteptari din partea ONG-urilor

  1. Sponsorii sa inteleaga diferentele dintre ONG-uri si a modurilor de lucru (legate de marimea ONG, a numarului de oameni ce pot fi alocati pe anumite activitati, strategii, resurse).
  2. Sponsorii sa aiba incredere in finalizarea cu succes a actiunii in care au investit.
  3. In functie de tipul actiunii, sponsorii sa se dovedeasca parteneri de incredere (acolo unde sunt si ei implicati in activitatea respectiva) si sa nu aiba o abordare falsa spre interesul unui parteneriat cu un ONG.
  4. Sponsorii sa raporteze asteptarile la ceea ce investesc si sa nu incerce modificarea scopului in care au investit. Scopul trebuie sa fie expus clar si fara loc de interpretari.
  5. Rezultatele pozitive sa demonstreze ca ONG-urile sunt parteneri de incredere si sa ofere baze solide pentru viitoare parteneriate.
  6. Sa nu fie implicate in parteneriate cu organizatii care in viitor ar putea sa fie discreditate.
  7. Obiectivele actiunii este posibil sa fie doar partial comune. Acest lucru trebuie expus clar inca de la inceput si trebuie mentionat care sunt obiectivele de interes pentru cele doua parti si care pot fi cele comune si cu terte parti/parteneri.

Articol realizat de Cristian Lungu, Manager, Testari Produse, ING Bank. Editor: Madalina Oprisan, TechSoup Romania.