Dincolo de cifre și proceduri, vrem să vorbim despre oameni. Cine sunt cei care țin frâiele contabile ale organizațiilor nonprofit și le asigură condițiile financiare necesare pentru implementarea proiectelor? Cât de mare este impactul real al muncii lor? Hai să îi cunoaștem pe responsabilii financiari care merită o statuie pentru contribuția lor la sustenabilitatea sectorului ONG din România.

Noi credem că în spatele fiecărui ONG există un coleg de la Financiar care merită o statuie, indiferent de numărul de cifre din bilanțul contabil. Datorită responsabililor financiari, restul echipei se poate concentra pe cauzele sociale fără grija raportărilor financiare, a plăților… pentru că acești oameni se află mereu în umbră, pentru prima dată, ne dorim să recunoaștem public contribuția lor la sustenabilitatea și dezvoltarea organizațiilor nonprofit din România.

Prin urmare, am pus în practică competiția ”Responsabilul financiar al anului în mediul ONG”, prin care organizațiile nonprofit și-au putut nominaliza responsabilul financiar și au pledat pentru el prin povestirea unei situații în care acesta a găsit o rezolvare pentru care merită să i se construiască un monument.

Așa am cunoscut povești și oameni fantastici, care au contribuit major la finalizarea cu succes a unor proiecte majore pentru organizații, care veghează ca managementul financiar să contribuie la sustenabilitatea organizațiilor, oameni care se implică cu pasiune și sunt preocupați și de impactul extins al acțiunilor lor în rândul unor comunități.

Recunoaștem că a fost dificil să desemnăm câștigătorii și ne-am dori să îi cunoașteți și voi și să îi aplaudăm pe toți cei care au fost nominalizați de colegii lor din organizațiile nonprofit. Fiecare merită statuia lui în organizație.

  • Ana-Maria David, Administrator la Asociația Româno-Germană Alsterdorf.
  • Ana Marinescu,  Manager Financiar la CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică.
  • Alin Daniel Voinescu, Asistent Manager la Asociația Școala mamei Junior.
  • Bogdan Dumbrăveanu, Șef departament financiar la Asociația Serviciul Iezuiților pentru Refugiați din România.
  • Delia Idriceanu,  financiar-audit la Asociația Sprijin Pentru Autism
  • Elena Irimia, Director Economic la Fundația Pentru Voi
  • Gabriel Ciobotaru, Președinte la Asociația Șansa Ta.
  • Irina Dimintei, Responsabil Financiar la Asociația Culturală Flower Power .
  • Liliana Cacaraci, Responsabil financiar la Uniunea Națională a Organizațiilor Persoanelor Afectate de HIV/SIDA (UNOPA).
  • Marius Cristea, Manager financiar la Organizația Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual
  • Raluca Petcu, Director Economic la Fundația Centrul de Resurse pentru Educație și Formare Profesională – CREFOP
  • Rodica Gabriela Gheorghiescu,  Manager financiar  la  Fundația Crucea Alb Galbenă România
  • Simona Czudar,  Director Executiv la Asociația Ador Copiii.

Evaluarea

Împreună cu Roxana Colisniuc, CSR Officer în cadrul ING Bank, partenerul Asociației TechSoup România în acest proiect, am analizat nominalizările trimise în funcție de mai multe criterii:

– impactul acțiunilor responsabilului financiar în activitatea organizației și rolul lor în sustenabilitatea acesteia.
– experiența în ONG-ul din care face parte și susținerea oferită pe parcursul mai multor proiecte,
– complexitatea muncii – prin varietatea și volumul surselor de finanțare pe care a trebuit să le manageruiască.
– suportul oferit de candidat la capitolul educație financiară și altor parteneri/organizații.
– pasiunea argumentării, precum și pasiunea de care a dat dovadă responsabilul financiar prin acțiunile descrise în argumentație.
– am luat în considerare numai aplicațiile venite din partea organizațiilor care au depus bilanțul contabil pentru anul 2014 și a constituit un avantaj dacă și bilanțul contabil pentru 2015 a fost depus.

Câștigătorii

După cum ziceam, a fost dificil să evaluăm argumentațiile înscrise, ceea ce noi zicem că este un semn bun pentru sănătatea financiară a sectorului ONG din România. În final, punctajele au decis:

trofeu

Trofeul Responsabilul financiar al anului în mediul ONG

Ana-Maria David, Administrator la Asociația Româno-Germană Alsterdorf

Marius Cristea, Manager financiar la Organizația Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual

Pentru că au obținut același punctaj, Ana-Maria și Marius împart marele trofeu, ambii ne-au cucerit prin complexitatea și impactul muncii lor, precum și prin pasiunea depusă.

Ana-Maria David, înscrisă în competiție de colegul ei, Emil Cuc, este responsabilă cu partea financiară a organizației și găsește de fiecare dată soluții reale la problemele financiare ale ONG-ului. Pentru a vă face o idee, am selectat un pasaj din povestea înscrisă.

O întamplare care ar merita publicată este aceea în care colega noastră, datorită empatiei deosebite pe care o are față de persoanele cu dizabilități, și-a dat seama că din cauza creșterilor neașteptat de mari ale cheltuielilor de personal și cele referitoare la hrana beneficiarilor de care ne îngrijim, nu mai aveam resurse financiare necesare organizării taberei de vara pentru tinerii cu dizabilități. (…)

Această problemă a măcinat-o o anumită vreme pe colega noastră, nu ne-a spus niciunuia dintre noi, și a început, de una singură, un proiect de colectare de fonduri, pe lângă campania pe care noi o desfășuram în acel moment. A început să dea telefoane la prieteni și cunoștințe sau la firmele cu care ea ținea legătura.

Citeste si recomandarile ei. 

De la Organizația Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual, Marius Cristea a fost înscris de colega lui, Mihaela Mohorea, care ne-a transmis prin povestirea ei contribuția majoră pe care o are Marius în organizație prin munca lui, mai ales că a fost nevoie să gestioneze un proiect complex POSDRU.

De ce Marius? O dată pentru că el a venit cu ideile minutate de activităț economice și toate sunt funcționale!  Pentru că el a fost cel care a instrumentat fiecare structură de economie socială, chiar dacă doua dintre acestea erau firme (ceea ce nu ținea de competența noastră ca ONG).

Pentru că s-a adaptat minunat și repede la cerințele unui program foarte dificil de implementat.

Pentru că a venit cu idei de suport pentru proiect care să asigure ulterior sustenabilitatea structurile noi create.

Pentru că a reușit să inițieze încă cel puțin patru persoane în a-l ajuta în gestionarea atât a celor trei noi structuri create, cât și a contabilității și financiarului acestora.

Citeste si recomandarile lui. 

trofeu

Locul II

Raluca Petcu,  Director Economic, Fundația Centrul de Resurse pentru Educație și Formare Profesională – CREFOP

Stella Moldoveanu a fost cea care ne-a prezentat-o pe Raluca și ne-a povestit despre pasiunea cu care își îndeplinește atribuțiile.

Folosim această oportunitate să ne îndeplinim promisiunea făcută Ralucăi: aceea de a-i face o statuie, promisiune spusă de obicei în glumă. Chiar dacă ea nu știe, noi vrem să facem acest gest pentru a îi demonstra recunoștința noastră pentru munca depusă și pentru ajutorul pe care ni l-a acordat tuturor.

Anul trecut a fost un an plin cu multe proiecte în implementare, ceea ce a presupus depunerea a multor cereri de plată/rambursare. Un moment care o face pe Raluca un adevărat erou finanțist este acela în care, fiind presată de timpul rămas pentru încărcarea documentelor în sistem, ea și-a adus copiii la birou și a reușit să depună situația financiară cu succes. Cu toate ca toți eram suprasolicitați, optimismul ei ne-a încurajat să continuăm, chiar cu prețul de a sta până la 12 noaptea cu copiii plictisiți și adormiți pe scaunele biroului.(…)

Noi ii admirăm puterea, optimismul, modalitatea în care poate coordona și felul în care le știe pe toate și le împarte cu noi. Colega noastră de la financiar este eroul nostru!

Citeste si recomandarile ei.

 

trofeu

 Locul III

Ana Marinescu, Manager Financiar, CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică

Oana Preda de la CeRe a descris cu multă pasiune și realism contribuția Anei în proiectele organizației și ne-a impresionat.

Ana merită statuie tocmai pentru că nu pot să povestesc o situație din care ne-a salvat. A făcut în așa fel încât să nu avem vreo criză din care să fie nevoie să ieșim.

Lucrează la CeRe de un an și putin. Nu avea habar despre ONG-uri. Și acum zice din când în când „la noi la firmă”. Noi suntem o organizație complicată: buget destul de mare, parteneri mulți, multe proiecte, finanțatori diferiți, fiecare cu regulile lui. A venit la CeRe în mijloc de raportări intermediare. A învățat într-o lună cât alții în șapte: să facă rapoarte financiare, să justifice cheltuieli, să coreleze cheltuielile cu bugetele, să facă bugete, notificări și acte adiționale. Și, mai ales, să-și sprijine colegii în munca lor. Nu e o ființă duioasă, cere disciplină și bună organizare, dar „ține cu casa”. (…)

În două luni de când s-a angajat Ana la CeRe a reușit să aducă rapoartele în timp real, să ajusteze bugetele cât să se potriveasca cu cheltuielile reale (asta e mult mai complicat decât sună și decât știu eu să explic, mai ales la capitolul salarii). Știm exact: câți bani avem și pentru ce, pe fiecare proiect, și cât ne trebuie în continuare. Poate nu pare, dar e mare lucru.

Citeste si recomandarile ei.

Felicitări câștigătorilor, ne dorim să le mulțumim și public pentru munca lor și urmează să le cunoaștem pe îndelete poveștile din viața unei organizații nonprofit din România.

Toți cei nominalizați merită recunoștința noastră pentru contribuția lor la dezvoltarea sectorului ONG din România și nu exagerăm cu nimic. Oameni ca ei fac lucrurile să se întâmple și să aducă rezultate pe termen lung.

Mulțumim și colegilor din ONG-uri care au dorit să recompenseze implicarea responsabililor financiari din organizațiile lor.