Hospice Casa Speranţei, o organizaţie neguvernamentală care oferă servicii de îngrijire paleativă, a reuşit să îşi majoreze cu peste 65%, în doar patru ani, veniturile obţinute prin intermediul mecanismului de redirecţionare a 2% din impozitul pe venit către entităţile non-profit.

Organizaţia a primit în 2015 circa 1,4 milioane de lei, ocupând primul loc în Braşov în topul judeţean al entităţilor non-profit care s-au bucurat de cele mai mari sponsorizări prin acest mecanism, reiese din datele pe care ni le-au pus la dispoziţie reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice (MFP).

Pentru a afla mai multe despre impactul acestui program asupra bugetului organizaţiei, dar şi pentru a vedea care a fost strategia celor de la Hospice Casa Speranţei pentru atragerea a 2% din impozitul pe venit am stat de vorbă cu Laszlo Bodor, director de fundraising şi comunicare în cadrul organizaţiei. 

Hospice Casa Speranţei a fost înfiinţată în 1992, la iniţiativa unui britanic, fiind prima şi cea mai mare unitate care oferă servicii specializate de îngrijire pentru bolnavii incurabili în stadii avansate din România.

Anul trecut, din estimările preliminare ale organizaţiei, sumele încasate prin mecanismul de redirecţionare a 2% din impozitul pe venit s-au ridicat la circa 1,4 milioane de lei, cu 17,8% mai mult decât în anul anterior. Fundaţia speră ca acestea să fie chiar mai însemnate de atât, odată ce ANAF va efectua toate plăţile aferente anului trecut.

„Pentru formularele depuse la ANAF până în 25 mai anul curent, sumele încep să intre în contul nostru în luna septembrie. Ultimele sume intră în august anul viitor. De exemplu, pentru campania desfăşurată în anul 2015 (formulare depuse până la data de 25 mai 2015), sumele au început să intre în conturile fundaţiei în septembrie 2015 şi continue să intre până în august 2016. De obicei, aproximativ 85% din bani intră în anul curent, iar 15% în anul următor„, ne-a spus Laszlo Bodor.

Întrebat dacă au întâmpinat probleme în colaborarea cu administraţia fiscală, alţi reprezentanţi din sector fiind nemulţumiţi de o anumită doză de lipsă de transparenţă din partea Fiscului, directorul de fundraising al Hospice Casa Speranţei a precizat că există aspecte ce pot fi îmbunătăţite.

„Nu există o transparenţă privind numărul de formulare depuse pentru o anumită organizaţie. ANAF virează sumele fără să specifice numărul de formulare prelucrate. Nu există un calendar clar al plăţilor. Noi estimăm intrările pe baza numărului de formulare depuse şi istoricul de plăţi din anii precedenţi. Încercăm să luăm legătura cu ANAF din când în când pentru a-i întreba când estimează că vor intra banii”, a explicat Laszlo Bodor.

Strategia fundaţiei

Directorul de fundraising al Hospice Casa Speranţei spune că mecanismul 2% reprezintă o sursă importantă de venit pentru organizaţie. De aceea, fundaţia realizează an de an o campanie de strângere de fonduri în acest sens.

„În acest an campania este activă în perioada 15 ianuarie – 25 mai şi are ca punct central calitatea timpului petrecut împreună de persoanele diagnosticate cu o boală incurabilă şi cei apropiaţi lor. O boală incurabilă întunecă bucuria clipelor petrecute împreună. Printr-un gest simplu, gratuit, completarea unui formular pentru redirecţionarea a 2% din impozitul pe venit, putem readuce speranţă pacienţilor care se luptă cu un diagnostic necruţător şi familiilor acestora”, ne-a spus Laszlo.

Campania fundaţiei are la bază un set de trei vizualuri şi beneficiază de spoturi TV şi radio, precum şi de machete în presa scrisă, bannere online şi promovare în social media. De asemenea, Hospice organizează şi evenimente în locuri publice unde abordează trecători cu rugămintea de a completa formularul pe loc.

„Alocăm destul de multe resurse pentru această campanie, mai ales resurse umane, însă considerăm că rezultatele obţinute justifică efortul investit. Promovarea campaniei are la bază, în principal, parteneriate care nu implică costuri pentru organizaţie”, a mai precizat Laszlo.

 

hospice 2%

 

––––––––

Articol de Alexandra Pele. Alexandra a terminat Facultatea de Jurnalism la Universitatea din București și lucrează de peste 5 ani ca jurnalist pe subiecte economice.