5 obiceiuri de imprumutat de la un startup

Lumea startup-urilor este în continuă mișcare și de multe ori planificarea face diferența între o idee bună și un business de succes. Chiar dacă un ONG nu urmărește profitul, există câteva obiceiuri sănătoase pe care le poate împrumuta de la startup-uri pentru a se dezvolta sustenabil:

1. Consolidați-vă misiunea și scopul 

Orice planificare bună de proiect se face în concordanță cu misiunea și scopul organizației.

Scopul din spatele unui startup reprezintă motivația fondatorilor, răspunsul la întrebarea “De ce facem asta?”.

Misiunea, pe de altă parte, reflectă răspunsurile la întrebările: “Ce facem?” și “Pentru cine facem?”.

“Nișa” este valoarea adăugată în obținerea unei finanțări. Militați pentru o cauză sau abordați o nevoie care nu a fost încă abordată în regiunea în care vă desfășurați activitatea.

Alegeți finanțatorii în funcție de asemănarea dintre propria lor misiune și tema proiectului sau ținând cont de tipul proiectelor finanțate anterior.

2. Planificați proiectele având mereu în vedere beneficiarii

La baza celor mai multe startup-uri de succes se află un business-plan riguros, care anticipează nevoile clienților – în cazul ONG-urilor aceștia fiind beneficiarii. Pentru a vă susține propunerile de proiecte în fața unor posibil finanțatori este indicat să creați un mini business plan pe care să îl prezentați public. Indiferent cât de bine structurat este acest business plan, nu veți putea anticipa totul, prin urmare luați în considerare faptul că el va suferi modificări pentru a încorpora sugestiile primite de la beneficiari, finanțatori și alți posibili parteneri.

Utilitatea produselor sau serviciilor lansate de un startup este testată ulterior prin studii de piață. Similar, printr-un sondaj de opinie și voi puteți anticipa impactul proiectelor voastre. Încercați să integrați cât mai mult din feedbackul primit în proiectele ONG-ului.

3. Așteptați-vă la lucruri neașteptate

Orice startup știe că planificarea este bună până la un punct. Pentru a fi pregătit pentru situații neașteptate este bine să:

a. planificați un timp de implementare mai extins decât ce ați calculat teoretic;

b. estimați cheltuieli mai mari în bugetul proiectului pentru a acoperi costuri neprevăzute;

4. Investiți în capacitatea organizației

Dezvoltarea unui startup depinde foarte mult de disponibilitatea unor resurse, de cele mai multe ori financiare, dar nu numai.

Pentru a vă consolida rezervele financiare, căutați parteneri pe termen lung care sunt dispuși să finanțeze nu doar proiectul, ci mai ales organizația.

Alt tip de resurse extrem de importante, chiar mai importante decât cele financiare, sunt cele umane. Creați-vă și investiți într-o echipă dedicată pentru activitățile organizației, care să se implice pe termen lung și țineți aproape voluntari pe care să îi puteți contacta de fiecare dată când apare o oportunitate să se implice.

5. Testați, măsurați, integrați

Înainte de a porni un proiect de mare amploare sau de a dezvolta ONG-ul într-o direcție nouă, testați impactul acestei acțiuni pe o scară mai mică (de exemplu, pe un segment din beneficiari), fie printr-un sondaj, fie prin crearea unui pilot la scară mică.

Măsurați de fiecare dată rezultatul și cereți părerea unei persoane din exteriorul organizației (un mentor sau coach).

Dezvoltați ideea la o scară mai mare doar dacă rezultatul este unul de impact și tineți cont de dimensiune – nu orice funcționează pentru 20 de oameni, va funcționa și pentru 200.

Dacă vreți să aflați mai multe despre cum puteți crește o idee de antreprenoriat social cu cât mai mult succes puteți citi și despre:

– poveștile cu tineri antreprenori sociali de pe The Guardian și Responsabilitate Socială.

– cum reușesc startup-urile din IT să inoveze continuu și cu resurse puține de pe The Lean Startup

Autor: Cezarina Niculae, Lending Specialist, Corporate Banking Department, ING Bank